Nå må jeg oppklare et par ting!

Jeg hater egentlig å skrive innlegg der jeg føler jeg forsvarer meg, og det er derfor ikke det jeg prøver på nå. Jeg synes bare det er viktig å forklare og gjerne oppklare en del misforståelser som er veldig vanlig om man ikke har så godt kjennskap til lavkarbokostholdet! Derfor velger jeg å svare på dette spørsmålet som kom inn i forrige uke i et eget innlegg. Spørsmålet kom forresten under Dette spiser jeg i løpet av en dag innlegget mitt, som du kan lese HER først for å få et bedre innblikk i hva saken dreier seg om.

SPØRSMÅL

Nakkekotelett til frokost? Vel… Jaja. Men det går altså 12 timer mellom frokost og middag, og i løpet av denne tiden drikker du kun en iskaffe. I mine ører høres det ikke bra ut i det hele tatt. Altfor lang tid mellom måltidene, for stor frokost, altfor seint for et stort middagsmåltid, og totalt sett for lite kalorier for deg som er gravid. En neve bær eller peanøtter som kveldskos hjelper ikke på.

MIN FROKOST

Om du ikke har kjennskap til lavkarbo på forhånd kan jeg forstå at det ser helt på tryne ut. Det er heller ikke alle lavkarbere som spiser som meg, men jeg foretrekker typisk middagsmat med kjøtt og grønnsaker fremfor omeletter og “påleggsmat” så da blir det ofte typ nakkekotelett til frokost. Noe som er helt greit 😊 Jeg ser du kommenterer 12 timer mellom måltidene, men ikke glem iskaffen i mellom. Den er nemlig ikke en “vanlig” iskaffe. Men regnes som et måltid ettersom den inneholder såpass mye fett og kalorier. Man holder seg skikkelig mett leeenge av den! Mange som drikker enten fettkaffe eller en slik isfettkaffe til frokost for eksempel. Noe som går helt fint på et lavkarbokosthold.

Når det er sagt er det mange på lavkarbo som bare spiser 1-3 måltider daglig. Rett og slett fordi næringen og sammensetning i måltidene gir en langvarig og jevn energi som gjør at man ikke trenger noe mer.

MIN MIDDAG

Ser du avslutter med at jeg spiser totalt sett altfor lite kalorier, spesielt når jeg er gravid. Vel, det er en helt vanlig misforståelse om man ikke er vandt til lavkarbo, men ettersom kroppen bruker fett som drivstoff (istedet for glukose/karbohydrater) på lavkarbo vil mengden mat totalt sett se mye mindre ut selv om kaloriene er de samme.

Jeg teller aldri kalorier, men gikk tilbake til denne dagen jeg har brukt som eksempel og regnet over hvor mye jeg spiste. Den viser at jeg totalt har spist 2409 kalorier denne dagen. Fordelt på 218 gram fett, 15 gram karbo og 100 gram proteiner. Med andre ord er det absolutt ikke for lite kalorier, og sammensetningen av næringsstoffer er helt topp sett fra et lavkarboperspektiv.

Fettet er absolutt et mye bedre drivstoff for kroppen ettersom det er tyngre for kroppen å omdanne til energi. Den bruker derfor lengre tid og mer krefter på dette noe som gir en høyere forbrenning, et stabilt blodsukker, i tillegg til en jevn og langvarig energi i motsetning til energien fra karbohydrater.

4 kommentarer om “Nå må jeg oppklare et par ting!

  1. Jeg går på lavkarbo selv og spiser vanligvis 2 måltid til dagen, lunch i 11 tiden og middag på kvelden. Husker at jeg syntes det hørtes lite ut før jeg begynte selv, men når jeg ikke er sulten, blodsukkeret er stabilt og jeg har energi så sier det seg selv at jeg ikke trenger mer mat.

  2. Folk bør heller fokusere på hva det selv bytter i munnen. Stå på Linn Therese! Fint du har funnet en kosthold som fungerer så bra for deg, og takk for all inspirasjon du gir 🙂

  3. Jeg fokuserer nok på min egen kost, takk. Men når Linn Therese driver kommersiell blogg, skriver om lavkarbo og blir sponset med lavkarbo, så har jeg som forbruker og leser av bloggen (dermed en slags kunde til bedriften linntheresedagsland.no) både rett til å mene noe om innholdet og rett til å komme med kritiske spørsmål. Og Linn Therese er i sin fulle rett til å skrive nye innlegg med informasjon og oppklaringer på det virksomheten hennes publiserer.

    Så anyway; takk for presis og informasjonsrik oppklaring, LT. Jeg tar selvkritikk på at tonen min ble nedlatende i kommentaren min, og det var høyst unødvendig.

    Lykke til videre. 🙂

  4. Vil bare si at nyeste forskning advarer mot et kosthold med høyt fettinnhold for gravide. Dette påvirker tarmfloraen til barnet og ny forskning viser at det igjen kan påvirke hjernens utvikling i negativ forstand. Det er blant annet dratt paralleller til autisme. Understreker at jeg skriver “kan” her. Ville ikke anbefalt lav karbo for verken gravide eller andre da helsedirektoratet sine nasjonale anbefalinger er et variert kosthold med lite fett.

Legg igjen en kommentar