JEG BEGYNNER PÅ LAVKARBO IGJEN!

Da jeg tok valget å “hoppe av” lavkarbotoget i november var jeg forberedt på at jeg ikke kunne starte igjen før etter innføring av fast føde for lillebror i magen. Altså, etter at jeg var ferdig med perioden der jeg fullammet. Mest sannsynlig et helt år etter at jeg tok en pause!

Det var såklart trist, men det var det valget jeg måtte ta ettersom kvalmen og matlysten var på bunn. Da var det viktigere å få i seg noe næring, om det så inneholdt karbohydrater, enn å tviholde på lavkarboen som jeg liker så godt. Nå som jeg har fått mye bedre matlyst igjen har jeg riktignok kjent hvor mye jeg savner lavkarbolivsstilen min! Jeg savner å ha en jevn energi, masse overskudd, et stabilt blodsukker og en sunn kropp som spiller på lag med meg.

Jeg har tidligere forklart for dere at det ikke er farlig å spise lavkarbo i svangerskapet, men at man ikke kan starte opp etter at man har blitt gravid. Dette fordi kroppen kvitter seg med mye slagg og avfallstoffer i overgangsfasen. Avfallsstoffer som kan gå over i blodet via morkaken og inn til barnet. Noe som naturligvis ikke er ideelt.

For et par dager siden kom jeg riktignok over ny informasjon som sier at det er mulig å starte med lavkarbo i svangerskapet likevel! Man må bare ta et par forhåndsregler; kroppen bør være godt vandt til lavkarbolivsstilen fra tidligere og overgangen bør skje gradvis. Da vil det ikke være fare for at avfallsstoffene kommer over i blodet og inn til barnet.

PERFEKT for meg! Kroppen min er godt vandt til lavkarbo ettersom jeg levde med denne livsstilen helt til jeg ble gravid, og overgangen kan jeg absolutt ta gradvis. Jeg har det ikke travelt! I dag startet jeg derfor reisen tilbake til strikt lavkarbo, og planen for den neste uken deler jeg under!

Min plan for en rolig overgang til lavkarbo

Mandag: kutte alt sukker

Juice, saft, godteri, hel- og halvfabrikat og alt annet som inneholder en del sukker erstattes med sukkerfrie alternativer i dag.

Tirsdag: kutte poteter, ris og pasta

Fra i morgen kommer jeg til å erstatte disse tilbehørene til middagene med blomkålris, mer grønnsaker, moser av ulike slag og masse annet digg.

Onsdag: kutte brød

Brødskiven blir lagt bort og frem kommer et ekstra middagsmåltid, frokostvafler, koppbrød og mange andre gode lavkarbovennlige varianter til brødskiven.

Torsdag: kutte frukt

Fruktspising får guttene ta seg av fra og med torsdag. Da kommer jeg heller til å kose meg med grønnsaker og bær!

Fredag: kutte rotgrønnsaker

Fra fredag av blir alle grønnsaker som inneholder en del karbo erstattet med grønnsaker som vokser over jorden. Da skal jeg tilberede brokkoli, blomkål, tomater, rosenkål, løk (som er et av noen få unntak) og mye mer på mange spennende måter!

Lørdag og søndag: øke fett

Til helgen kommer fokuset til å være å bytte ut lettvariantene av alle meieriprodukter med de ekte, fete variantene. Visste du at lettvarianter er tilsatt sukker? For å lage disse lettere produktene starter de med det fete, ekte originalproduktet, og erstatter noe av fettet med sukker og annet dritt. Kun for å få ned fettprosenten. Men om du leser på næringsinnholdet vil du se at de lettere variantene alltid inneholder mer sukker og karbo enn de naturlige, ekte.

I tillegg til at de ekte meieriproduktene metter mye bedre!

Og plutselig er jeg tilbake på strikt lavkarbo, mandag om ei uke, uten at babyen i magen har tatt skade av det. Hurra! SOM jeg gleder meg til å få et jevnere energinivå, slippe å ta powernaps og få litt mer overskudd igjen!

Bare så jeg får påpekt det helt til slutt; at jeg går tilbake til lavkarbolivsstilen har absolutt ingenting med slanking eller vekt å gjøre! Det handler rett og slett bare om at kroppen (min) har det så mye bedre når jeg spiser lavkarbo!

5 kommentarer om “JEG BEGYNNER PÅ LAVKARBO IGJEN!

  1. HEi! Trenger hjelp! Jeg kjører lavkarbo nå. Er 167 og veier 68,2 kilo. Altså 10 kg mer enn to fødsler siden. (Og 5 år)
    Spist idag 13 g karb. 161 protein og 139 g fett. = 1966 kalorier. Fordelt på 4 måltider.

    Har en cheat day i uka der jeg spiser et måltid m karbs og f eks noe chips. Men overdriver ikke og kun zero brus.

    Vet man ikke egentlig skal telle kcal.men jeg pleier ikke bli mett på lchf (jeg overspiser rett og slett og DET gir ikke resultater) derfor må jeg holde meg litt strikt.

    Det jeg lurer på er hvor fort jeg bør se det på vekta og hvor rask nedgang jeg kan forvente (foreløpig uten trening) – fordi jeg blir SÅ fort demotivert av ALL DENNE JOBBEN også merker jeg det ikke på kroppen 🙁 da vil jeg gi opp. Men hvis du kan gi meg en pekepinn på hva jeg burde gjøre bedre og ikke minst hvor fort / når jeg kan se resultater hadde det vært en gulrot å ha fremfor meg! Cirka hvor mye kan man regne å gå ned på den måten min i 2 mnd for meg som ikke er veldig overvektig?

  2. Hva var hovedgrunnen til at du startet med lavkarbo? Var det for å gå ned i vekt?
    Jeg er helt tom for energi og hvis lavkarbo er noe man får mer energi av er jeg villig til å prøve det ut. Er det bevist at det gir mer energi? Ønsket mitt er ikke å gå ned i vekt!
    Ser for meg at det blir sykt vanskelig å kutte ut spesielt frukt og brød, pasta og ris 🙁
    Er det ok med sukkerfritt snop?

Legg igjen en kommentar