Ukens spørsmål #96

Hva er forskjellene på Keto, Lavkarbo og LCHF?

Lavkarbo er et fellesbegrep for alle livsstiler der målet er å spise reduserte mengder karbohydrater. LCHF, som står for low carb high fat, og keto, som er en forkortelse for ketose er to ord som beskriver det samme. Her er målet å være i ketose, og det er den strengeste formen for lavkarbo, også kalt strikt lavkarbo. Det var dette jeg gjorde, og her spiser man gjerne maks 20 gram karbohydrater i løpet av en dag og målet er som sagt å holde seg i ketose.

Du spiser mindre karbohydrater men mer fett, men er det sunt? Samboeren min sier at for mye fett er ikke sunt….

Fett kombinert med karbohydrater er ikke sunt, og blir fort farlig. Kutter man derimot bort (eller i alle fall ned på) karbohydratene går fettet fra å legge seg som et overflødig lag rundt organene til å bli selve energikilden til kroppen! Når kroppen ikke lenger får karbohydrater til brensel begynner den å bruke fettet du spiser til å holde forbrenningen oppe og gi energi. Derfor er det viktig å passe på at du justerer fettmengden etter karbohydratmengden du spiser. Fett forbrenner fett, men bare uten karbohydrater.

Vi skal kutte å spise alt med stivelse som: brød, korn, pasta, potet, ris. Men har du andre forslag? og tips til erstatning? har erstattet ris med blomkålris, og begynt på knekkebrød som er blitt tipset til lavkarbo.

Det er en kjempe god start! En av de verste karbohydratene er sukker, men det vet du kanskje allerede? Pass derfor på å unngå det også! Ellers høres det veldig bra ut. Forslag til erstatninger finner du et hav av i oppskriftene mine HER. Potet og pasta kan erstattes med mange ulike grønnsaker, ellers finnes det også pastaerstatninger som er lavkarbovennlige, blant annet DISSE som jeg brukte i spagettimiddagen min. Brød kan du enten bake selv eller kjøpe det som er kalt “Proteinbrød” fra Rema 1000. Prøv deg frem og eksperimenter. I starten vil mye være uvant, men etterhvert finner du ut at det bare er gamle vaner som gjør at du savner potet til middagen etc. Det finnes så mye annet godt å bytte den ut med!

Hvis vi skal kjøpe f.eks rømme. Skal eg ta det som inneholder mest fett %? eller minst?

Sæterrømme! Velg alltid de feteste alternativene når du skal ha melkeprodukter da disse holder deg mett mye lenger og ikke minst er det beste for kroppen! Det er de feteste alternativene som er originalene og “ekte”, mens de lettere variantene har blitt tuklet med og tilsatt ulike ting for å få de lettere.

Leser forskjelligt, noen sier kesam + bønner er sunt, men lavkarbo bok eg har, sier kesam og bønner har for mye karbohydrater? blir så usikker.

Bønner er fy fy, og kesam kan spises om du absolutt ønsker, men et mye bedre alternativ er creme fraiche eller sæterrømme!

Har du tips til hva eg kan bruke mandler og kokos melk til? Vet eg kan bruke til smoothie, er det noe annet?

Oi, så spennende! Man kan lage mye godt av det, spesielt mandler bruker jeg mye i baking i lavkarbo. Om du kverner dem kan de brukes som en erstatning til mel i det aller, aller meste! Ellers kan mandler spises som et mellommåltid om du er sugen på noe godt. Kokosmelk kan både brukes i smoothies, wok, suppe og helt sikkert mye annet spennende!

Eg spiser cottage cheese med honning ( litt mye karbohydrater då…) , blåbær og bringebær. Er blåbær bra? på 17 frukt og grønnsaker innlegg du lagte stod ikke noe om blåbær. og skal eg veie hvor mye eg bruker av alt for å ikke få for mye karbohydrater?

Blåbær er helt topp! Både det, bringebær og jordbær er gode alternativer til frukt på lavkarbo. Noen mener de inneholder litt for mye karbohydrater, men personlig mener jeg det går helt fint da bær, spesielt blåbær, også inneholder så mange andre gode næringsstoffer.

Angående veiing av mat er det en del som gjør det for å ha kontroll på både karbo og kalorier, men jeg har aldri gjort det. Jeg synes det blir altfor tungvindt, og ikke noe jeg orker å gjøre som en del av en livsstil, som lavkarbo faktisk er. Jeg har heller bare tatt det litt på øyemål og dermed hatt sånn cirka peiling på karbonivået i løpet av dagen (kalorier har jeg ikke tenkt på i det hele tatt). Etterhvert går det av seg selv og du vet hva du kan spise mye av og ikke. Gjør det som føles rett for deg!

Blei kanskje en del spørsmål, kan være det kommer mer. Men kunne du f.eks lagt et innlegg om lavkarbo til nybegynner? Tips, og at det skal være lettere? kanskje det er tongvindt for deg…?

For en god ide! Skal som jeg får det til en gang. I mellomtiden kan du ta en titt på DETTE skjemaet: lavkarbo for nybegynnere på 3 minutter.

Kan du lage et innlegg om hvordan lage sengeslange til barn?:)

Jeg skal faktisk sy en sengeslenge til Dennis om ikke så lenge når han skal bytte til storgutt-seng, og det er en ypperlig mulighet til å ta dere med på hele prosessen. Mye mulig jeg gjør det!

Trodde du var i mot alkohol i høytider? Mener du har skrevet det flere ganger. Blir det ikke da litt feil å poppe sjampanje rett foran D å så drikke den til maten med barn tilstede ?

Champagnen var så klart alkoholfri 😊

Hvilket kamera bruker du her? Jeg er veldig på utkikk etter et kompaktkamera! Bruker du bare dette kameraet eller har du speilrefleks også? 😀 Klem <3

Her bruker jeg mitt elskede canon powershot G7 X Mark II. Kan kjøpes her. Veldig fornøyd med det, og bruker det over alt mens jeg er på farten ettersom det er så god kvalitet i et så lite og lett kamera. Hjemme bruker jeg speilreflekskameraet mitt Canon EOS 7D med ulike objektiver til! Ekstremt fornøyd med det også ❤️

Lurer du på noe mer til neste ukes spørsmål?

Legg igjen en kommentar