Deilig gulrotpuré på 1-2-3

Lavkarbo kommer i mange ulike former og varianter. Man har LCHF som jeg selv har spist etter i snart ett år. Den strengeste av alle, også kalt keto, der målet er å være i ketose. Man spiser gjerne under 20 gram karbo daglig. En annen variant som ikke er like streng er smartkarbo. Slik som Dennis spiser. Kort fortalt er målet å redusere karbohydrater, samt holde seg unna blant annet verstingene som sukker og stivelse.

Dennis spiser derfor alle typer frukt og litt flere grønnsaker enn jeg gjør. Gulrot er en av dem. Så selv om dette ikke er LCHF-vennlig vil jeg gjerne dele oppskriften likevel. Den passer perfekt for absolutt alle som spiser vanlig mat, og eventuelt de på smartkarbo.

Du trenger:

5 gulrøtter

1 ss smør

2 ss creme fraiche

salt og pepper

Slik gjør du:

Fremgangsmåten er super enkel! Kok gulrøttene (gjerne med skallet på da det er der mesteparten av de gode næringsstoffene ligger) til de er myke. Kjør dem så i en blender sammen med smøret og creme fraichen til alt er en glatt og jevn mos.

Smak til med salt og pepper, og server!

Det smaker skikkelig godt og er en genial måte å få barna til å digge grønnsaker på. Samt er det også et mye bedre alternativ enn for eksempel potetstappe!

Tror du dette er noe du kunne likt?

En kommentar om “Deilig gulrotpuré på 1-2-3

  1. Det høres utrolig godt ut.. og.. når barn får servert grønnsaker på denne måten, altså med både smør/fløte/krydder, ja da tror jeg de spiser mer grønnsaker også 🙂

Legg igjen en kommentar