Dennis får bare lavkarbomat!

Av en eller annen grunn har matvanene til Dennis alltid interessert dere. Både da jeg begynte å lage den første hjemmelagde babymaten til han, da dere lurte på hvordan han spiste i syden og ikke minst oppskriften på julekaker til babyer som ble mer populær enn noe annet. Den kan du se HER.

Derfor tenkte jeg at jeg kunne fortelle litt om forandringen som har skjedd i det siste. Dennis har blitt lavkarber. Han spiser med andre ord lavkarbo akkurat som mamman sin. Det har i grunn skjedd ganske naturlig ettersom han syntes det jeg hadde på min tallerken var mye mer spennende enn hans egen mat, men også fordi han liker lavkarbomat best. Når han fikk servert middagen spiste han alltid fisken, kjøttet og grønnsakene først, men så lå potetene, risen eller pastaen igjen.

Derfor bestemte jeg meg rett og slett for at han også skulle få ta del i dette fantastiske lavkarbolivet.

Når det er sagt er det absolutt ikke strikt lavkarbo og ketose når det kommer til Dennis. Mer en form for smartkarbo. Han får med andre ord spise både yoghurt og frukt, og han kommer til å spise brødmat til det ene måltidet i barnehagen nå når han begynner der. I matboksen sin derimot er det mer lavkarbovennlig. Samt at han ikke spiser potet, pasta, sukker, brød etc. her hjemme.

eksempler på hva han spiser

– laks, creme fraiche, sellerirotfries og cherrytomater –

– løkgryte og guacamole, oppskrift HER –

– middagspai med blomkål, egg og spekeskinke, oppskrift HER, blåbær og en drikkeyoghurt –

DISSE pizzasnurrene med ost og cherrytomater til –

For utenom frukt og yoghurt som nevnt over går det mye i egg, kjøtt, fisk, grønnsaker, ost, frokostvafler (oppskrift HER) og pannebrød (oppskrift HER) for å nevne noe. Også digger han baconcrisp over alt på jord, haha! Sistnevnte er riktignok litt for salt for den lille kroppen, så han får kun smake et par crisp en sjelden gang.

Det fungerer ypperlig egentlig. Dennis elsker lavkarbomaten, spiser variert og vokser seg stor og sterk.

8 kommentarer om “Dennis får bare lavkarbomat!

  1. Sagt av overlege: – Lavkarbo til barn er rett og slett uetisk. Barn i vekst har behov for karbohydrater, og de trenger vitaminene og mineralene som fins i dem. Et lavkarbokosthold til barn har ingenting for seg. Det kan være direkte usunt.

  2. .: Sagt av verdens fremste forsker Richard Veech: “Ketoner (energien man får omdannet fra fett) er kroppens foretrukne brennstoff, hjerte, nyrer og hjernen fungerer best på ketoner. Ketoner er et svært “rent” drivstoff i motsetning til glukose (energi omdannet fra karbohydrater) som etterlater frie radikaler. Han har ved tester funnet ut at ketoner er 25 % bedre en glukose til å gi engergi, og at hjerne og hjerte vil foretrekke ketoner, kanskje fordi ketoner lager mer ATP (drivstoff) enn noe annen energi. Med andre ord er et lavkarbokosthold, både for barn og voksne, sunnere enn såkalt “normal kost”.

  3. Anonym: hvilke vitaminer og mineraler mener du karbohydrater har som ikke finnes i andre matvarer? Veldig spent på svaret ditt. Og om du ikke vet så ville jeg kanskje sjekket det opp før du legger ut noe noe annet andre har sagt som verken legen eller du ser ut til å vite noe om. Ikke agressiv her, bare lurer siden du kommer med en påstand 🙂

  4. Det er ikke helt det Richard Veech med forskningsgruppe sier i sine forskningsartikler. Det han skriver – som forskning har visst i mange år – er at en lav-karbo-høy-fett-diett (standard ketosediett) kan være gunstig ved lidelser som behandlingsrefraktær epilepsi og parkinson. Problemet med denne dietten er at kolesterolet øker (hvilket han skriver mye om selv i sine artikler) og at dette viser å påvirke helsen negativt – det både reduserer hukommelsen, reduserer toleransen for aktivitet og hemmer kognitive funksjoner og øker risikoen for hjertekarsykdommer betraktelig.

    Det han derimot har vist i sine studier på rotter er at hvis rottene får en ketosediett der man unngår forhøyet kolesterol – og dette gjøres ved at man forer rottene på en kjemisk substans som kalles ketose-estere – så unngår man bivirkingene av høye nivåer av uheldige fettsyrer i blodet (med dertil påvirkning av kognitiv funksjon, og hjertekarhelse), og så får man ut som resultat – når man sammenligner 3 grupper med ROTTER – ene foret på keton-estere, ene foret på vestlig diett pg ene foret på lavkarbo/høy-fett-diett (standard lavkarbo/ketosediett), så kommer den gruppen som har fått keton-estere godt ut ift kognitiv funksjon, fysisk utholdenhet osv. den tradisjonelle ketosegruppen kom dårlig ut.
    Så det er ikke slik at lavkarbo er bedre for barn og unge. Som del av en regulert vektnedgang hos voksne i en begrenset periode er det nok gunstig – fordi det er gunstigere å være normalvektig enn veldig overvektig med dertil helseutfordringer som følger med stor overvekt. Men fordi vi per i dag ser hvordan dette påvirker kognitiv funksjon og hjertekarhelse, er det feks innen medisinsk behandling satt en aldersgrense på 17 år for ketosediett som behandling for ulike lidelser og tilstander man vet kan ha en viss effekt av det. Som nevnt først i innlegget her.
    Så ift forskning må man få med seg HELE bildet, ikke bare plukke ut bruddstykker.

    Referanse: “Novel ketone diet enhances physical and cognitiv performance” Andrew JMurray et al /derav Richard L Veech), The journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology.
    PUBMED: PMC5102124
    PMID: 27528626

  5. Jeg prøver igjen siden min kommentar tydeligvis ikke kommer gjennom.
    Jeg er lege og forsker. Og interessert i hva kosthold gjør med oss. Og jeg er opptatt av hva FORSKNING sier.

    De siste 10 – 20 årenen har vi leger/forskere visst at et lavkarbo kosthold kan brukes i behandlingen av spesielle nevrologiske lidelser som feks epilepsi som ikke responderer på medikamentell behandling, parkinson ol. Og må da gjennomføres strikt. Minste tilgang til karbohydrater “ødelegger” behandlingen”.

    Ift den forskeren du nevner: Det du sier stemmer ikke. Han har gjort studier på rotter som viser følgende: Lavkarbo/ketolyse gir påvirkning av hjertekarhelse, og kognitiv funksjon.
    Tenk deg at du har tre grupper du vil sammenligne med hverandre:
    1. Rotter som får “vestlig kosthold”.
    2. Rotter som får ketolytisk kosthold – dvs lavkarbo og høyt på fett.
    3. Rotter som får en kjemisk kosthold bestående av det som kalles “ketose-estere”. Disse er fremstilt kjemisk. De gir en form for ketose men uten den økningen i kolesterol og triglycerider (fettstoff) som et vanlig ketolyse-kosthold gir.

    Grp 1 og grp 2 kommer dårlig ut ift hjertekar-helse (koelsterolet øker, og triglyserider øker, med økt risiko fpr hjerteinfarkt, hjerneslag mm), og ift kognitiv funksjon (evne til å løse oppgaver reduseres, hukommelse reduseres) og ift utholdenhet under trening (lavere utholdenhet).
    Grp 3 – som fikk en kjemisk diett, som gir ketose men UTEN økning i kolesterol og triglycerider, fikk en bedring i kognitiv funksjon og bedring i utholdenhet under trening, men lavere kolesterol og triglycerider (dvs lavere risiko for hjertekarsykdom/hjerneslag).

    Så per i dag er der ikke forskningsmessig “bevis” for at ketosekosthold bestående av høyt fett/lav karbohydrat har noen helsegevinst. Pga økningen i kolesterol og triglycerider.

    Det man derimot vet er at barn, gravide og ammende, MÅ HA sukker for å ha nødvendig tilførsel til blod og hjerne for normal utvikling av hjerne og kropp ellers. Voksne friske personer trenger 20 % av basal metabolisme i form av sukker, dvs ca 100 – 120 gram per dag. Barn trenger at 50 % av basalmetabolismen dekkes av sukker, fordi HJERNEN er under utvikling. Gravide likedan siden fosteret er under utvikling. Ammende omdanner melk fra blodsukker og kan ikke omdanne melk fra ketoner.

    Lavkarbo diett er assosiert med bla nyrestein og tolereres dårlig av mange. Forskning viser at kun en liten fraksjon tolererer denne dietten lenger enn et år uten å få problemer med helsa.

    GROVKARBO derimot – der man supplerer med langsomme karbohydrater, er anbefalt av de fleste leger/forskere. Havregryn, grovt mel, helkorn, gryn, osv.
    Man kan trygt kutte ut sukker og finmalt hvetemel. Men å kutte ut alle karbohydrater fra kostholdet hos barn, gravide, ammende og syke, er å spille russisk rullett med helsa.

    Anbefaler deg å lese grundig artikkelen:
    Novel ketone diet enhances physical and cognitive perfromance
    PMCID: PMC5102124
    PMID: 27528626

    Man kan ikke bare “plukke ut” enkeltstående setninger i en artikkel. Man må få med seg helheten.

  6. Enig med Helle, så lenge man ikke er fanatisk ser jeg ikke dette som noe problem.Jeg personlig ble syk av de norske brødskivene,mye friskere på lavkarbo/ketolyse.La guttungen få alternativer,og la ham få velge selv hva han ønsker å spise.

Legg igjen en kommentar