Redd for å bli ledd av på trening?

En ting jeg har vært for dårlig til på trening den siste tiden er å kjøre de skikkelig gode baseøvelsene oftere. Da kroppen min var mye tyngre enn jeg var vandt til etter fødsel følte jeg meg veldig ukomfortabel, og valgte derfor heller å trene i apparater der man nesten ikke kan gjøre noe feil, fremfor å stå midt på gulvet å ta knebøy og markløft. Veldig teit i grunn, men kanskje det er flere som kjenner seg igjen i følelsen?

Jeg var redd for at folk skulle se stygt på meg, tenke at jeg gjorde teknikken feil, at jeg var for stor, løftet for lite, legge merke til fettet som disser mer når man gjør såpass store øvelser i motsetning til enkle apparatøvelser. MEN DET ER JO SÅ FEIL. Å våge seg ut på gulvet er noe av det tøffeste man kan gjøre på et treningsstudio. Det lyser det respekt av, og jeg ser skikkelig opp til alle som tørr å trene både markløft, knebøy og disse andre store øvelsene – uansett om du løfter 200 kilo eller bare stangen.

Disse øvelsene tar på nesten alle musklene i kroppen på en gang, noe som i seg selv gjør dem til gode øvelser. Men samtidig får du trent balansen, koordinasjon, kroppsbeherskelse og de små støttemusklene som gjør sannsynligheten for å bli skadet mye mindre. De gir deg en sterk og gjennomtrent kropp!

markløft og knebøy

Nå skal jeg derfor bli mye flinkere til å trene disse to øvelsene oftere, og håper dere vil være med meg? Prøv du også! Si til deg selv om og om igjen at alle de andre rundt er altfor opptatt med å tenke på seg selv, hvordan de ser ut og hva alle synes om dem, akkurat som du gjør nå.

Våg deg ut på gulvet!

En kommentar om “Redd for å bli ledd av på trening?

  1. Du har ingenting å være redd for ift teknikk og det å våge deg ut på gulvet for å gjøre markløft i allefall. Fin startposisjon, fint løft med stødig rygg. Du kan gjerne slappe litt mer av i nakken (se mer skrått ned) om du føler for det, det tror jeg vil gjøre løftet enda bedre for deg og tørre å komme bittelittegranne mer frampå med overkroppen når du går ned slik at knærne ikke kommer over stanga når du setter den ned. Men dette kan også gå på mobilitet, så om løftet føles rett er det ikke noe problem med å løfte som du gjør. Lykke til videre og fortsett den gode jobben! Spennende å følge deg mot start 😀

Legg igjen en kommentar